ONBOARDEN

Wat is het?


De term onboarden komt steeds vaker voorbij, óók in de horeca. Maar wat betekent het nu precies? Veel mensen denken aan inwerken van het personeel. Dat is deels waar; inwerken is een onderdeel van onboarden. Maar onboarden is toch echt iets meer dan alleen inwerken.

Onboarden betekent letterlijk 'het aan boord brengen van'.

Het onboardingproces begint niet op de eerste werkdag, maar al op het moment dat jouw nieuwe medewerker ja heeft gezegd tegen zijn of haar nieuwe baan. Dus nog voordat de medewerker formeel bij jou in dienst is. Onboarding is “het leren kennen van werk”, en gaat vooral om het leren kennen van de organisatiecultuur, de visie en missie, de manier van samenwerking met collega’s en het benutten van je talenten.

Hogere tevredenheid

Dat je de term onboarding de laatste tijd overal hoort, is geen toeval. Een goed onboardingsprogramma draagt bij aan een hogere tevredenheid van medewerkers. Ze zijn sneller productief, leveren betere prestaties, voelen zich meer betrokken en vertrekken minder snel. Wanneer jouw nieuwe medewerker een warm welkom krijgt, goed snapt waar je als bedrijf voor staat, wat je wil bereiken en voldoende kennis krijgt over de rol, het team en de organisatie, dan maak je een vliegende start én kun je deze medewerkers dus langer aan je binden.

Goed voor elkaar!

Een goed onboardingsprogramma is zeker niet alleen voor grote ketens van belang. Voor ondernemers met middelgrote en kleinere horecazaken is het net zo belangrijk! Dit whitepaper geeft jou als horecaondernemer, manager, leidinggevende of HR-medewerker handvatten om na te denken over het beleid van onboarding in het bedrijf. Heb je over alle stappen goed nagedacht? Komt de medewerker echt op een goede manier bij jou aan boord, kan hij of zij het bedrijf goed leren kennen en voelen ze zich gemotiveerd om te blijven leren? Dan heb je het goed voor elkaar!

Met een goed welkom maken je nieuwe medewerkers een vliegende start. Zo kun je ze uiteindelijk langer aan je binden.

Vier sleutels naar succes

Uit onderzoek blijkt dat een gedegen onboardingsprogramma uit vier belangrijke onderdelen bestaat. In dit whitepaper leiden we je langs deze vier sleutels, zodat jij straks een succesvol onboardingsprogramma kunt neerzetten.

Veel succes!