Inschrijven bij KVK

Wie een eigen bedrijf wil beginnen, of als zelfstandig ondernemer wil starten, schrijft zich in bij de KVK (Kamer van Koophandel). Zo’n inschrijving is er niet voor niets.

Lees hier waarom de KVK-inschrijving belangrijk is en wat er allemaal bij komt kijken.

Inschrijfprocedure

In Nederland moeten alle ondernemingen en rechtspersonen zich inschrijven in het Handelsregister. Dus ook jij als je gaat starten als zelfstandig ondernemer.

Volgens de wet is er sprake van een onderneming als je zelfstandig goederen of diensten levert aan anderen, met de bedoeling om winst te maken. Om je te kunnen inschrijven bij KVK moet je langskomen op kantoor.

Registreren doe je een week voor of na aanvang van de bedrijfsactiviteiten. Eerder een afspraak maken bij KVK is ook mogelijk om je inschrijving voor te bereiden. Na registratie ontvang je een schriftelijke bevestiging van de inschrijving.

KVK geeft jouw gegevens automatisch door aan de Belastingdienst. Je hoeft je daar dus niet apart aan te melden. Ook ontvang je een eigen BTW-nummer.

Inschrijvings­kosten

Voor de inschrijving in het Handelsregister betaal je eenmalig een inschrijfvergoeding van 50 euro. Als je bij de inschrijving een uittreksel wilt kopen van jouw onderneming dan kost dat 15 euro.

Rechtsvorm

Zelfstandig ondernemers kunnen kiezen uit verschillende rechtsvormen. De keuze maak je op basis van juridische en fiscale aspecten. De meeste freelancers en zzp’ers kiezen als rechtsvorm de eenmanszaak en in enkele gevallen een bv.

Kies je voor een bv dan moet je je altijd inschrijven bij KVK. Kies je voor een eenmanszaak dan moet je eerst voldoen aan een aantal criteria voor een onderneming.