Ikwordzzper.nl: meest voorkomende valkuilen

Wil je het beste uit jezelf en je bedrijf halen? Zzp-deskundige Martijn Pennekamp van ikwordzzper.nl zet op deze pagina de vijf meest voorkomende valkuilen voor je op een rijtje.

Wil je meer tips? Bekijk dan de andere artikelen in de kennisbank van ikwordzzper.nl.

1. Afspraken niet op papier zetten

Je hebt een klant en gaat vol vertrouwen aan de slag. Een contract hoeft niet: je hebt tenslotte een mondelinge afspraak. Maar wat als jouw klant iets anders begrepen heeft dan jij? Onduidelijke afspraken kunnen voor conflicten zorgen. Zet afspraken daarom altijd op papier, bijvoorbeeld in een contract, of gebruik bij je opdrachtbevestiging. Ook een samenwerking met een eventuele zakenpartner kun je het beste vastleggen, bijvoorbeeld in een vof-contract.

2. Administratie niet op orde

Je administratie bewaar je in een schoenendoos: het liefst kijk je er helemaal niet naar. Tot het tijd is voor jouw aangifte en de stress begint. Het is echt belangrijk om je administratie goed bij te houden. En niet alleen omdat de Belastingdienst dat wil. Jouw administratie geeft een goed beeld van hoe jouw bedrijf ervoor staat. Je krijgt inzicht in je omzet, je kosten, je winst, de voorraad, slecht of goed lopende producten of diensten, rendabele uren. Laat je goed adviseren door een boekhouder of accountant, of laat hen jouw administratie bijhouden en bespreek de resultaten regelmatig.

3. Verzekeren? Alleen maar rompslomp

Verzekeren? Dat is niet nodig volgens jou. Veel te duur en je bent toch nooit ziek. Verzekeren kan toch de moeite lonen. Als je fanatiek hockeyt, is een arbeidsongeschiktheidsverzekering misschien geen gek plan. En voor die kop koffie die je per ongeluk bij jouw klant over de computer gooit, komt een aansprakelijkheidsverzekering goed van pas.

4. Wanbetalers laten lopen

Sommige klanten betalen stelselmatig te laat. Geen probleem: je zingt het nog wel even uit. Binnenkort betalen ze heus wel. Toch? Klanten die te laat of helemaal niet betalen, kunnen jou in serieuze financiële problemen brengen. Jouw leverancier moet bijvoorbeeld al betaald worden. En als jouw klant niet betaalt, dan kost de opdracht jou geld in plaats van dat het jou inkomen oplevert! Als het om grote bedragen gaat, kun je zelfs failliet gaan door één wanbetaler. Een goed debiteurenbeleid kan geldproblemen voorkomen. Neem altijd actie richting wanbetalers en schakel eventueel een incassobureau in.

5. Onvoldoende geld opzij leggen voor de Belastingdienst

Jouw eerste facturen zijn betaald en je hebt jouw nieuwe auto al uitgezocht. Helaas valt een paar maanden later de belastingaanslag op de mat en blijk je toch niet zo rijk als gedacht! Als ondernemer ontvang je bruto bedragen van klanten. Daar moet je later nog (inkomsten- en omzet-) belasting over betalen. Leg daarom op tijd geld opzij. In onze kennisbank vind je een handige module om te berekenen wat je netto kunt besteden van je bruto inkomen, zodat je voldoende reserveert om de belasting te betalen.