Netwerken & klanten werven

Jouw inkomen als freelancer is volledig afhankelijk van de hoeveelheid en de omvang van jouw opdrachten. Het is dus van groot belang dat jij voortdurend bezig bent met klanten en opdrachten werven. Dit wordt ook wel acquisitie genoemd.

Je hebt ongetwijfeld een goed product of waardevolle dienst die je aanbiedt, maar klanten komen niet vanzelf naar je toe. Met een goed netwerk kom je makkelijker aan opdrachten. Hoe meer mensen jou kennen, hoe meer mensen beroep op jou kunnen doen. Investeer daarom in je netwerk!

Onze tips helpen je daarbij.

1. Klanten werven

Jouw inkomen als freelancer is volledig afhankelijk van de hoeveelheid en de omvang van jouw opdrachten. Daarom is het belangrijk dat jij voortdurend bezig bent met klanten en opdrachten werven. Hoe kun ervoor zorgen dat je door potentiële klanten gezien wordt? En hoe haal je die klant binnen? Hier een aantal tips!

Tip 1

Zorg dat je website en social media in orde zijn

Wanneer je potentiële klanten benadert, gaan ze je ongetwijfeld opzoeken op het internet. Als je website en je social mediaprofielen niet op orde zijn, kunnen ze afknappen.

Zorg er daarom voor dat deze er professioneel uit zien. Dus verwijder die dronken party pics!

Daarnaast zijn je pagina’s een goede manier om je klanten te overtuigen van jouw kwaliteiten.

Tip 2

Bepaal je doelgroep en je boodschap

Voordat je potentiële klanten benadert, is het belangrijk te bedenken wat je aanbiedt en waarom dat aansluit op de behoefte van een bepaalde doelgroep.

Bedenk welke soort opdrachtgevers behoefte hebben aan jouw product of dienst. Wanneer je keuzes maakt, wordt het makkelijker om deze potentiële klanten te vinden en te benaderen.

Bedenk vervolgens waarom het voor de potentiële klant noodzakelijk is om met jou te gaan samenwerken. Die boodschap moet je zien over te brengen.

Tip 3

Wees zakelijk en to the point

Neem je contact op met je potentiële klant, pas op dat je niet te lang over koetjes en kalfjes praat, maar kom snel to the point.

Vertel dus kort wat jouw product of dienst inhoudt en wat de waarde is voor deze potentiële klant. Hopelijk weet je hiermee de interesse van de klant te wekken en mag je op afspraak komen. Dat is immers het doel van acquisitie.

Hierbij werkt bellen beter dan mailen. Het is persoonlijker en levert vaak een betere respons op.

Afspraak gemaakt?

Gefeliciteerd! Maar nu begint het pas. De eerste indruk is belangrijk, dus wees op tijd en kleed je netjes. En nog een dikke tip voor de afsluiting van het gesprek: houd de regie in handen! Sluit bijvoorbeeld af met: “Bedankt voor uw tijd. Ik bel u volgende week woensdag op om te horen of we dit probleem samen gaan oplossen”. Hierdoor hoef je niet onnodig lang te wachten op de reactie van de klant, maar heb jij de touwtjes in handen.

Gaan ze de samenwerking met jou aan?

Mooi, je hebt het geflikt! En nu aan de bak..! Zorg dat je de klant naar tevredenheid bedient. Want een tevreden klant komt bij je terug voor meer werk. En hij beveelt je aan bij anderen. Dat maakt het acquisitieproces een stuk makkelijker. En ook al heb je één of meerdere opdrachten, het werven van klanten moet doorgaan. Zo kom je nooit zonder opdrachten te zitten!

2. Netwerken

Je hebt ongetwijfeld een goed product of waardevolle dienst die je aanbiedt, maar klanten komen niet vanzelf naar je toe. Met een goed netwerk kom je makkelijker aan opdrachten. Hoe meer mensen jou kennen, hoe meer mensen beroep op jou kunnen doen. Investeer daarom in je netwerk! Deze tips helpen je daarbij.

Tip 1

Schud handen op borrels, beurzen en andere bijeenkomsten

Er worden elk jaar veel netwerkbijeenkomsten georganiseerd voor ondernemers. Denk bijvoorbeeld aan vakbeurzen, nieuwjaarsborrels en netwerkevenementen.

Deze evenementen worden niet voor niets georganiseerd. Ze bieden bedrijven en freelancers de kans om kennis met elkaar te maken. Zorg ervoor dat je aanwezig bent en dat je veel mensen vertelt over wat je doet.

Druk hen daarbij een mooi visitekaartje in de handen, zodat ze jou weten te vinden op het moment dat ze je dienst kunnen gebruiken.

Vergeet geen pepermuntjes mee te nemen!

Tip 2

Maak gebruik van het netwerk van tevreden klanten

Als je een klant naar tevredenheid hebt geholpen, vraag dan of ze jou kunnen aanbevelen bij anderen.

Het is namelijk een feit dat veel nieuwe klanten via bestaande klanten binnenkomen. Het komt bijvoorbeeld vaak voor dat bevriende opdrachtgevers aan elkaar vragen of ze nog een goede fotograaf kennen.

Het zou mooi zijn als jouw opdrachtgevers jou dan aanbevelen!

Tip 3

Benut je bestaande netwerk

De potentiële klanten, die je het makkelijkst kunt werven, ken je al! Denk bijvoorbeeld aan familie, vrienden, ex-studiegenoten, kennissen etc. Een freelance fotograaf kan foto’s maken op de bruiloft van zijn neef, van het bedrijfspand van zijn oom en op de open dag van zijn opleiding. Het is dus belangrijk dat jouw hele netwerk weet dat jij in te huren bent als professional! Geef daarbij ook aan dat ze jou aanbevelen als anderen uit hun netwerk iemand zoals jij nodig hebben.

Tip 4

Socialize op social media

Netwerken kan ook via social media. LinkedIn is hét professionele sociale medium dat door vrijwel elke professional wordt gebruikt.

Het netwerk biedt je de mogelijkheid een groot netwerk op te bouwen. Zorg dus voor een connectie met iedereen die je kent: van je bestaande netwerk tot de nieuwe mensen die je leert kennen.

Heb je een beurs bezocht en heb je 8 visitekaartjes gekregen? Zoek ze op via LinkedIn en maak een connectie!

Heb je een toffe opdracht uitgevoerd waar je trots op bent? Laat het zien aan je connecties door het te delen op LinkedIn!