1. Ondernemers­plan schrijven

Eindelijk heb je de knoop doorgehakt: je gaat starten als zelfstandig ondernemer! Je gaat meteen op zoek naar opdrachten en bent slechts enkele klikken verwijderd van een eigen bedrijfspagina op Facebook.

Ho, wacht. We snappen je enthousiasme maar loop niet te hard van stapel. Je weet wat ze zeggen over hardlopers… Ga terug naar de basics en breng eerst concreet in kaart wat jij als zzp’er wilt gaan doen. Wat zijn je kansen? Is er concurrentie? Hoe groot is deze concurrentie? Wie zijn potentiële opdrachtgevers? De antwoorden op deze vragen beschrijf je in een ondernemersplan.

Lees het stappenplan op deze pagina en ga zelf aan de slag.

Wat staat in een ondernemersplan?

1. Plan samenvatten

De lezer van jouw ondernemersplan heeft waarschijnlijk weinig tijd. Begin daarom je ondernemingsplan met een samenvatting. Beschrijf in het kort jouw product of dienst, de markt, potentiele klanten, mogelijke concurrentie en hoe jij je van hen gaat onderscheiden. Benoem hierin ook de belangrijkste cijfers uit je financiële plan. Zorg dat je samenvatting niet langer is dan 2 kantjes.

2. Product of dienst beschrijven

Start met het schrijven over jezelf. Wie ben jij als ondernemer en wat zijn jouw ambities? Leg vervolgens uit wat jouw product of dienst inhoudt en welk doel jij voor ogen hebt. Waarom wil je beginnen als zelfstandig ondernemer en in welke behoefte ga je voorzien?

3. Marktonderzoek

Doe onderzoek naar de markt en je doelgroep. Wie wil je bereiken met je product of dienst: wie is jouw doelgroep? Is er behoefte aan jouw inbreng op de markt? Omschrijf waar jouw doelgroep zich bevindt, wie je concurrenten zijn en wat de marktonwikkelingen zijn. Door deze vragen te beantwoorden doe je een klant-, branche- en ontwikkelingsonderzoek. Aan de hand van je bevindingen kun je een SWOT-analyse maken, waarin je jouw sterktes, zwaktes, kansen en bedreigingen evalueert.

4. Tarief bepalen

Wist je dat de hoogte van je tarief voor een groot deel bepaalt hoe serieus je wordt genomen als freelancer? Het is dus belangrijk om er goed over na te denken. Dit is niet eenvoudig. Met een te hoog tarief krijg je geen opdrachten. Met een te laag tarief nemen potentiële klanten je niet serieus. Bovendien is het moeilijk rond te komen als je te weinig vraagt voor je opdrachten. Hierbij geven wij je 3 tips voor het bepalen van je tarief.

5. Marketingplan

In het marketingplan leg je uit hoe jij je als zelfstandig ondernemer op de markt gaat zetten. Houd hierbij de 4 P’s aan: Omschrijf je Product (of dienst), wat is de Prijs, op welke Plaats ga je dit aanbieden en hoe ga jij jezelf promoten.

6. Financieel plan

In dit stuk van het ondernemersplan laat je in cijfers zien dat je plan kans van slagen heeft. Neem hierin het volgende op: een investeringsbegroting, financieringsbegroting, exploitatiebegroting, liquiditeitsbegroting en persoonlijke begroting op.

Heb je je ondernemersplan gereed? Dan kun je aan de volgende stap beginnen: