De 'Why' maakt jouw bedrijf aantrekkelijk voor talent


Voordat we vertellen hoe je het employer brand van jouw bedrijf in kaart kunt brengen en kunt communiceren, gaan we in op de ‘Why’ van je bedrijf. Om de producten of diensten goed te kunnen verkopen is het van belang om de ‘Why’ goed te communiceren. Deze theorie heet ook wel ‘The Golden Circle’, bedacht door Simon Sinek.

Waarom doe je wat je doet?

Marketeers zijn al jaren in de ban van de ‘Why’. De theorie stelt dat niet belangrijk is wát je als bedrijf doet of hóe je dat doet. Belangrijk is waaróm je het doet. Denk bijvoorbeeld aan Tony’s Chocolonely. Het succes van de populaire chocolademaker is niet alleen te verklaren door de kwaliteit van hun product. Minstens zo belangrijk is de reden waarom ze chocolade maken en verkopen (een einde maken aan slavernij).

Toegegeven: The Golden Circle is een theorie, geen wetmatigheid. Als je een pot augurken koopt dan wil je augurken die goed smaken voor een niet-al-te-hoge prijs. Waarom de augurkenboer de augurken maakt zal je worst zijn. Maar in veel gevallen snijdt de theorie wel hout: het verklaart bijvoorbeeld het succes van Apple, Tony’s Chocolonely en De Correspondent. Dat zijn merken waar je fan van bent, affiniteit mee hebt en mee gezien wilt worden. Je bent trots een product van hen te gebruiken.

Match made in heaven!

Dan nu het sprongetje naar recruitment. Er zijn mensen die nog meer binden met een merk dan de allertrouwste klanten. Dat zijn de medewerkers van het merk. Het liefst werkt een professional voor een bedrijf met een duidelijke ‘Why’ die in lijn ligt met wat hij of zij zelf belangrijk vindt. Als dat het geval is dan heb je een match made in heaven.

Als recruiter ben je hierin wel afhankelijk van de marketingcommunicatiestrategie van je bedrijf. Deze strategie bepaalt namelijk voor een belangrijk deel het beeld van het bedrijf. Als zij de ‘Why’ links laat liggen, kun je daar niet van profiteren als recruiter. Als er überhaupt nooit is nagedacht over de ‘Why’ dan is het al helemaal lastig te profiteren.

Breng je bedrijf in kaart

De algehele ‘Why’ van je bedrijf is belangrijk en draagt bij aan het employer brand. Maar bij employer branding is het natuurlijk ook van belang een goed en positief beeld te schetsen van je bedrijf als werkgever. Voordat je dit kunt doen moet je eerst je employer brand in kaart brengen. Beantwoord daarbij de volgende vragen:

  • Wat voor imago willen wij als werkgever hebben? Hoe willen we bekend staan?
  • Wat is onze visie op werkgeverschap?
  • Wat vinden onze werknemers belangrijk?
  • Wat zoeken wij in (nieuwe) werknemers?
  • Wat is op dit moment ons imago bij het personeel en in de arbeidsmarkt?
  • Wat is het verschil tussen ons imago als werkgever en ons gewenste imago?
  • Hoe gaan we dit verschil overbruggen?

Betrek je medewerkers

Deze vragen beantwoord je niet zelf. Je hebt hierbij de hulp nodig van je medewerkers. Zij weten als geen ander hoe het is om voor jouw bedrijf te werken. Door onderzoek te doen onder je personeel kun je de antwoorden naar boven halen. Ook potentiële nieuwe werknemers en pas aangenomen personeel zijn een waardevolle bron van informatie om het huidige imago vast te stellen. Waarom hebben ze er voor gekozen om voor jouw bedrijf te solliciteren?

Blijf realistisch

Het uit te dragen employer brand moet overeenkomen met de werkelijkheid. Anders werkt het averechts. Je voldoet als werkgever dan namelijk niet aan de verwachtingen die je zelf gecreëerd hebt. Nieuw aangenomen personeel raakt teleurgesteld. Bestaande medewerkers voelen zich niet serieus genomen en raken ongemotiveerd. Als het ideale imago ver afstaat van de werkelijkheid, dan is het noodzakelijk het verschil daarin te overbruggen.

Het employer brand van Tentoo


Praktijkvoorbeeld

Natuurlijk denken wij bij Tentoo na over ons employer brand. Wij hebben een duidelijke visie op werkgeverschap en een duidelijk beeld van het ideale imago als werkgever dat wij nastreven.

De ´Why´ van Tentoo

Met onze dienstverlening nemen wij administratieve verplichtingen en financiële risico’s rondom werkgeverschap, uitbetalingen en belastingzaken van ondernemers uit handen.

Waarom doen wij dit?

Tentoo vindt dat ondernemers, freelancers en andere professionals zich zorgeloos moeten kunnen bezighouden met hetgeen dat ze het liefste doen: hun vak uitoefenen. Dat ze vol enthousiasme en ambitie kunnen werken en daarbij succesvol kunnen worden. Zaken die hen daarin belemmeren nemen wij weg. Zo kunnen onze klanten onbekommerd ondernemen.

De visie van Tentoo op werkgeverschap

Tentoo vindt dat ook de medewerkers onbekommerd moeten kunnen werken. Dat begint met veilige en gezonde arbeidsomstandigheden en goede arbeidsvoorwaarden. Daarnaast vinden wij persoonlijke ontwikkeling het allerbelangrijkste. Ons personeel krijgt alle ruimte om te groeien, zodat hun potentie ten volste wordt benut.

Waarom?

Onze visie is dat werknemers het beste uit zichzelf kunnen halen als ze de vrijheid hebben zich te kunnen ontwikkelen. Behalve dat dit goed is voor het bedrijf, zorgt dit bij de medewerkers voor uitdaging, motivatie en werkplezier.

Werken bij Tentoo

Persoonlijke groei is dus heel belangrijk bij Tentoo. Dat uit zich in de volgende zaken:

  • Wij stimuleren werknemers om opleidingen en cursussen te volgen.
  • Medewerkers krijgen de ruimte om eigen initiatieven te bedenken én die uit te voeren als het een goed idee blijkt te zijn.
  • Medewerkers worden uitgedaagd om deel te nemen aan interdisciplinaire projectgroepen, om bijvoorbeeld ICT-systemen te verbeteren of om de werksfeer onder de loep te nemen.
  • Er stromen regelmatig medewerkers door in nieuwe (hogere) functies zodra ze er aan toe zijn.

Verder kenmerkt de werksfeer bij Tentoo zich als informeel, open en laagdrempelig. De lijnen zijn kort en het management en de directie zijn zo goed als altijd bereikbaar om te sparren of voor overleg. Daarnaast kan iedereen zichzelf zijn, of ze nou in pak willen komen of op sneakers.