Laat de wereld zien hoe leuk het is om voor je bedrijf te werken
Vastgesteld wat het employer brand van je bedrijf is? En komt het overeen met de werkelijkheid? Dan kun je dit doorvoeren in je communicatie naar de doelgroep. Werkzoekenden zijn er namelijk erg nieuwsgierig naar! Als jouw employer brand ze aanspreekt, dan solliciteren ze. Komt het niet overeen met wat ze zoeken, dan solliciteren ze niet. Maar goed ook! Als jouw bedrijfscultuur niet past bij de kandidaat, dan is er geen voedingsbodem voor een lange en gelukkige samenwerking. De grote vraag is: hoe communiceer je jouw employer brand?
Maak een recruitmentsite
Een recruitmentsite is een geweldige manier om aan werkzoekend Nederland te laten zien wat voor werkgever je bent. Zo’n site vormt de spil van alle recruitmentzaken. Natuurlijk kunnen de vacatures op de site geplaatst worden en kunnen kandidaten er direct solliciteren. Daarnaast biedt een ‘werken bij’-site alle ruimte om het employer brand kenbaar te maken. Hoe kun je dit voor elkaar krijgen?
- Testimonials van medewerkers in de vorm van interviews, korte quotes en/of video's.
- Foto’s en video’s waarin de werksfeer en de bedrijfscultuur naar voren komen.
- Het beschrijven van je visie op werkgeverschap.
- Blogs over het werken bij je bedrijf.
Voer het employer brand door in je teksten
Vergeet niet de vacatureteksten af te stemmen op je employer brand. Laat duidelijk naar voren komen wat voor werkgever je bent. De werkzoekende krijgt zo een beeld van het bedrijf en kan oordelen of het bedrijf en de vacature goed bij hem of haar passen. Hoe duidelijker je bent, hoe beter de kandidaat kan oordelen! Zo zorgt een goede vacaturetekst voor een eerste selectie. Alleen enthousiaste werkzoekenden gaan solliciteren. Dat scheelt werk, tijd en dus geld.
Employer branding in sollicitatiegesprekken
Het doel van een sollicitatiegesprek voor werkgevers is om erachter te komen of de kandidaat geschikt is voor de vacature en past binnen het bedrijf. Maar nu er sprake is van krapte op de arbeidsmarkt dient het sollicitatiegesprek nog een doel. Je moet het bedrijf ‘verkopen’ en het sollicitatiegesprek benutten om het employer brand kenbaar te maken. Want als een kandidaat geschikt blijkt, moet hij wel ervan overtuigd zijn voor jou te willen werken.
Ga goed om met sollicitanten, ook al zijn ze niet geschikt
Je zet alles op alles om de meest geschikte sollicitanten te overtuigen om voor jou aan de slag te gaan. Dit wil niet zeggen dat je de minder geschikte kandidaten links kunt laten liggen. Ook kandidaten die niet in aanmerking komen voor een baan bij jouw bedrijf moet je goed en netjes behandelen. Elke kandidaat heeft namelijk een netwerk. Een ervaring met jou als werkgever – positief en negatief – wordt mogelijk doorverteld.
Dus: reageer op elke sollicitatiebrief, wees op tijd voor sollicitatiegesprekken, leg in een afwijzing zo duidelijk mogelijk uit waarom je kiest voor een ander en wees altijd positief. Doe je dit niet, dan schaad je het employer brand. Doe je dit wel, dan heeft het juist een positief effect op je imago als werkgever!
Deel berichten van de werkvloer
Je kunt allerlei zaken delen met de buitenwereld om te laten zien waarom het werken bij je bedrijf leuk is. Jubilea, successen, leuke momenten, feestjes, borrels en gewoon alledaagse dingen die de werkdag leuk maken lenen zich uitstekend om te delen via social media. Het moet natuurlijk wel passen bij je bedrijf.
Ook moet de sfeer op de werkvloer zich ervoor lenen; de berichten moeten opvallen en leuk zijn om te lezen. In zo goed als elke vacature staat een beschrijving van de bedrijfscultuur. Een betere manier om dit te tonen is aan de hand van een video. Uit onderzoek blijkt dat steeds meer bedrijven jong talent proberen te bereiken met video. Logisch, want zo kun je in weinig tijd uitleggen hoe het is om voor jouw bedrijf te werken.
Enthousiaste medewerkers, de ideale ambassadeurs
De grootste fans van je bedrijf zijn je medewerkers. Althans, dat zou zo moeten zijn. Tevreden medewerkers zijn perfecte ambassadeurs die goed kunnen vertellen hoe fijn het is om voor jouw bedrijf te werken. Je kunt ze aan het woord laten in een video of blog over hoe het is om voor je bedrijf te werken. Ook kun je vragen om social mediaberichten over het werken bij jouw bedrijf te delen met hun netwerk. Maar zoals gezegd: voorwaarde is dat je medewerkers tevreden zijn!
Opvallende functietitels en arbeidsvoorwaarden
Functietitels
Om onder een groot werkzoekend publiek bekend te worden kan het slim zijn om opvallende functietitels te gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan grappige of unieke namen voor de functie, zoals ‘Centjesteller’ in plaats van Controller of ‘Agile Evangelist’ in plaats van Javasoftware Ontwikkelaar. Dergelijke vacatures vallen op bij jonge talenten en worden sneller gedeeld op social media. Twee zaken waar je rekening mee moet houden. Allereerst moeten gekke functietitels passen bij je bedrijfscultuur. Als je als corporate bedrijf in de bancaire sector gaat strooien met lollige functietitels, dan sla je de plank mis. Ten tweede is het belangrijk om in de vacaturetekst de ‘echte’ functietitel te vermelden, zodat de vacature ook vindbaar is in zoekmachines of op vacaturesites.
Secundaire voorwaarden
Je kunt ook de secundaire arbeidsvoorwaarden inzetten als middel om op te vallen bij de doelgroep. Het is een trend dat werkgevers steeds gekkere en originelere arbeidsvoorwaarden bedenken voor hun medewerkers. Opvallende arbeidsvoorwaarden zorgen natuurlijk voor vrolijke gezichten op de werkvloer. Maar ze zorgen er ook voor dat de naam van je bedrijf als goede en leuke werkgever gevestigd wordt. Je medewerkers hebben het erover op verjaardagen, feestjes en (nog belangrijker) social media. De berichten worden gretig gedeeld, met nog meer naamsbekendheid tot gevolg. Een paar voorbeelden:
- Sportschoenensubsidie
- Langer ouderschapsverlof voor jonge vaders
- Reisbudget (bovenop het vakantiegeld)
- Een tweede auto van de zaak
- Zelf het aantal vakantiedagen bepalen