Social media en employer branding
De jonge talenten die werk zoeken, doen dit veelal via social media. Als ondernemer kun je hier slim op inspelen door social mediakanalen in te zetten voor employer branding. Via onder meer LinkedIn, Facebook, YouTube en Instagram kun jij je bedrijf profileren als geweldige plek om te werken.
Op de verschillende social media heb je als bedrijf de ruimte om een bedrijfspagina in te richten. Tot zover niets nieuws. Maar wees je bewust dat niet alleen potentiële klanten deze zakelijke pagina’s bezoeken. Ook werkzoekenden komen terecht op jouw bedrijfspagina als ze onderzoeken of jouw bedrijf leuk genoeg is om voor te werken. Houd hier rekening mee bij het inrichten van je social mediakanalen. En zorg ervoor dat het employer brand ook hier consistent wordt gecommuniceerd. Natuurlijk moet de content in lijn zijn met het gewenste imago en de ‘Why’ van je bedrijf.
Je kunt allerlei content delen die je employer brand versterken. Denk bijvoorbeeld aan blogs over de visie van jouw bedrijf als werkgever, posts waarin werknemers hun ervaringen delen, foto’s van de werkvloer, video’s over het werken bij je bedrijf, bedrijfs- en branche-informatie, et cetera. Je kunt daarin heel zakelijk blijven of juist informeel zijn. Het verschilt per sociaal kanaal welke content geschikt en effectief is. Wij zoomen kort in op de vier populairste sociale media onder werkgevers. Klik op de icoontjes om per kanaal te zien hoe je employer branding kunt toepassen.
Instagram: weinig tekst, veel beeld
Visuele content is in opmars en dat is aan Instagrams populariteit goed te zien. Het aantal gebruikers steeg wereldwijd in 6 maanden tijd van 150 miljoen naar 200 miljoen. Veel bedrijven hebben het medium inmiddels ook ontdekt en zetten het met succes in als marketingkanaal.
Genoeg potentiële kandidaten
Met meer dan 2,5 miljoen Nederlandse gebruikers, waarvan bijna de helft dagelijks inlogt, is de kans vrij groot dat je potentiële kandidaten bereikt. Met name jongeren (15 t/m 19 jaar) en de leeftijdscategorie 20 t/m 39 jaar zijn goed vertegenwoordigd. Voor employer branding kun je Instagram dus ook uitstekend inzetten! Het kanaal leent zich – net als Facebook – goed voor informelere posts. En onthoud: Weinig tekst, vooral veel beeld. Zorg dat je als bedrijf toffe (eigen) foto’s hebt om te delen.
Facebook: perfect voor informele posts
Facebook is het meest gebruikte social mediakanaal. Bijna iedereen heeft een Facebookaccount. Dus ook de beste kandidaten voor je vacatures. Niet gek dat bedrijven dit medium graag inzetten om vacatures te delen en te vertellen waarom ze een ‘Great Place to Work’ zijn.
Beeld van de bedrijfscultuur
Facebook leent zich voor meerdere soorten content: beeld, blogs, video, bijna alles kan. Houd daarbij in het achterhoofd dat Facebookgebruikers beeld verwachten. Het is dus aan te raden tekst te vergezellen met een afbeelding. Video is nog beter! Het medium is uitermate geschikt voor informelere posts, zoals leuke activiteiten binnen het bedrijf. Zo krijgt de werkzoekende een goed beeld van de bedrijfscultuur.
LinkedIn: zakelijk en informatief
LinkedIn staat bekend als zakelijk netwerk. Het biedt de mogelijkheid voor bedrijven om vacatures op te plaatsen en voor werkzoekenden om te solliciteren. Het is niet verrassend dat LinkedIn hierdoor populair is bij bedrijven die bezig zijn met employer branding. Content die gedeeld wordt op LinkedIn is vaak zakelijk en informatief.
LinkedIn Jobs
Naast het plaatsen van zakelijke en informatieve content, leent LinkedIn zich bij uitstek voor het delen van vacatures. De vacatures kun je tegen betaling promoten, om er zo extra voor te zorgen dat potentiële kandidaten worden bereikt. De kosten van deze optie liggen in veel gevallen hoger dan wanneer je de vacature gaat promoten via bijvoorbeeld Facebook, maar de kwaliteit en respons via LinkedIn jobs is erg goed te noemen. De vacatures worden namelijk getoond aan personen waarvan het profiel aansluit op de vacature die je geplaatst hebt en de regio waarin zij wonen. Meer kans dat deze LinkedIn-gebruikers interesse in de vacature zullen tonen.
Youtube: mogelijkheden zijn eindeloos
De beste manier om te laten zien hoe het is om bij jouw bedrijf aan de slag te gaan, is via een video. De mogelijkheden zijn eindeloos: je kunt medewerkers aan het woord laten over hun functie of ervaringen, de HR-professional aan het woord laten over de visie van het bedrijf op werkgeverschap, de werksfeer vastleggen, een videocompilatie maken van events binnen het bedrijf, grappige filmpjes (laten) maken die het employer brand duidelijk maken, et cetera.
Videovacature
Ook vacatures kun je voorzien van een video. Een bestaande medewerker die de functie heeft kan zijn ervaringen delen, of je laat aan de hand van animatie zien wat de functie precies inhoudt en wat de eisen zijn. Je kunt ook de werkplek en de directe collega’s laten zien in een video, of de directe collega’s laten vertellen wat zij zoeken in een nieuwe collega. Zo krijgt de potentiële kandidaat een goed beeld van het bedrijf en zijn directe werkomgeving.