Wat is employer branding?


Je hebt van die bedrijven waar bijna iedereen voor wil werken. Ze staan te boek als ideale werkgever. Dit kan natuurlijk komen doordat ze een aansprekend merk zijn en/of groot zijn in een bepaalde branche. Employer branding kan hier ook aan bijdragen. Steeds meer bedrijven zetten dit actief in om de status van ‘Great Place to Work’ te bereiken.

Employer branding wint aan populariteit nu de arbeidsmarkt krapper wordt. Logisch: als je in staat bent goed te laten zien wat jouw bedrijf interessant en goed maakt als werkgever, dan heeft dat een positieve weerslag op het aantal sollicitaties dat je ontvangt. Ook als het aanbod van personeel groot is en er dus geen sprake is van krapte op de arbeidsmarkt, is employer branding waardevol. Je wilt als werkgever namelijk altijd de allerbeste kandidaten werven. En de allerbeste kandidaten zijn schaars. Met goede employer branding is de kans groter dat die kandidaten voor jouw bedrijf kiezen.

Great place to work!

Behalve dat een sterk en positief employer brand zorgt voor een aantrekkingskracht op talenten, zorgt het er ook voor dat het personeel langer blijft behouden én meer betrokken raakt bij je bedrijf. Het personeel is trots op het imago van de werkgever en kan zich ermee identificeren. Ze zijn betrokken en gemotiveerd. Bovendien verzuimen ze minder en presteren ze beter. Logisch dus dat employer branding steeds meer aandacht krijgt bij bedrijven!