SLEUTEL 4

Professio­naliseren


Na de eerste periode gaat de medewerker steeds meer werkzaamheden oppakken. In een periode van ongeveer 90 dagen gaat de medewerker naar volledige productiviteit en in deze periode doet hij nog veel kennis op.

Onboarding is dus géén kwestie van een maandje de nieuwe medewerker onderdompelen met bedrijfsinformatie en dan verwachten dat hij/zij alles weet.

Keywords: Volledige productiviteit, ambities en training/opleiding

Natuurlijk weet de nieuwe medewerker na een 'bedrijfsinformatie-onderdompelmaand' wel waar het magazijn, de koeling, kantine of vergaderzalen zijn en kent hij de belangrijkste collega’s. Maar werkinhoudelijk staat hij pas aan het begin. Het is daarom belangrijk om de nieuwe medewerker ook in deze periode extra te blijven begeleiden. Zo voorkom je ook dat de motivatie wegebt en dat de verwachtingen die hij/zij heeft van de functie niet overeen komen met de werkelijkheid.

Let in deze fase vooral op de volgende negen zaken:

● Zorg er voor dat de nieuwe medewerker alle trainingen voor nieuwe medewerkers heeft afgerond. ● Stel iemand verantwoordelijk om de nieuwe medewerker naar volledige productiviteit en inzetbaarheid te begeleiden (buddy of leidinggevende). ● Zorg ervoor dat de buddy nog steeds zichtbaar is, al zal dit in de loop der tijd steeds minder nodig zijn. ● Laat de medewerker kennismaken met andere afdelingen en laat hem/haar eventueel een dag meedraaien/stage lopen.

● Vraag naar de ambities van de medewerker en ontdek wat iemand leuk vindt. ● Bied vervolgtrainingen, cursussen of opleidingen aan die passen bij de inhoud van de functie en zorgen voor een uitbreiding van kennis en kunde. ● Monitor de voortgang en presentaties van de medewerker en zorg voor feedbackmomenten. ● Blijf als leidinggevende/manager communiceren met de nieuwe medewerker. ● Evalueer ook deze periode.

Laat de medewerker eens een dag meedraaien op een andere afdeling.

Maak het jezelf zo makkelijk mogelijk

Je hebt gelezen hoeveel het goed onboarden van nieuwe horecamedewerkers je kan opleveren. Ook heb je gezien hoe je dit onboardingstraject zelf kunt neerzetten en verbeteren. Maar hoe doe je dit op een manier die zowel het leven van jou als je medewerker zo makkelijk mogelijk maakt? Op de volgende pagina lees je over dé totaaloplossing en twee voorbeelden vanaf de werkvloer.